E. Other Works Cited and Consulted  

Baedeker, Paris and Environs (Leipzig, [etc.]: K. Baedeker, 1910)

Berlioz, Hector, Correspondance générale, gen. ed. Pierre Citron, 8 vols. (Paris: Flammarion, 1972-2003).

—— Critique musicale, gen. ed. Yves Gérard, with Anne Bongrain and Marie-Hélène Coudroy-Saghaï, 4 vols. to date (Paris: Buchet / Chastel, 1996- ).

—— Grand Traité  d'Instrumentation et d'orchestration modernes (Paris: Schonenberger, 1843; 2nd edn. Paris, 1855, including “Le Chef d'orchestre: théorie de son art”).

—— Grotesques de la Musique (Paris: Bourdilliat, 1859); modern edn. ed. Léon Guichard (Paris, 1969).

—— Mémoires de Hector Berlioz, comprenant ses voyages en Italie, en Allemagne, en Russie et en Angleterre, 1803-1865 (Paris: Michel Lévy, 1870, and many later editions and translations).

—— “Observations” for performing Roméo et Juliette, New Berlioz Edition vol. 18, ed. D. Kern Holoman (Kassel, etc.: Bärenreiter-Verlag, 1990), p. 383.

Biasini, Émile, Sur Malraux: celui qui aimait les chats (Paris: O. Jacob, 1999). 

Blakeman, Edward [Graham], “The Correspondence of Camille Saint-Saëns and Paul Taffanel, 1880-1906,”Music and Letters 63 (1982), 44-58.

—— , Paul Taffanel (1844-1908) and His Significance in French Musical Life (Ph.D. diss., University of Birmingham, 1993).

Bloom, Peter, ed., Music in Paris in the Eighteen Thirties / La Musique à Paris dans les années mil huit cent trente, ed. Peter Bloom (Stuyvesant, New York: Pendragon Press 1987). 

Boigne, Charles, baron de, Petits Mémoires de l'Opéra (Paris: Librairie Nouvelle, 1857).

Bongrain, Anne, and Yves Gérard, with Marie-Hélène Coudroy-Saghaï, Le Conservatoire de Paris, de Menus-Plaisirs à la Cité de la musique, 1795-1995 (Paris: Buchet/Chastel, 1996).

—— and Alain Poirier, ed., Les Conservatoire de Paris: deux cents ans de pédagogie (Paris, 1999).

Brenet, Michel (pseud. of Marie Bobillier), Haydn, ser. Les Maîtres de la Musique (Paris: F. Alcan, 1909; 2nd edn. 1910); Eng. transl. C. Leonard Leese, ed. W. H. Hadow (London: Oxford University Press, H. Milford, 1926; rpt. New York: B. Blom, 1972).

Carse, Adam von Ahn, The Orchestra from Beethoven to Berlioz; a History of the Orchestra in the First Half of the 19th Century, and of the Development of Orchestral Baton-Conducting (Cambridge: W. Heffer,  [1948]). Rpt. New York : Broude Brothers, 1949.

Catz, Mathilde, “Instances de décisions à travers la législation organique du Conservatoire,” in Hondré, Le Conservatoire, pp. 255-70 and charts pp. 271-75.

Chassain-Dolliou, Laetitia: Le Conservatoire de Paris, ou les voies de la création (Paris: Gallimard, 1995), in series Découvertes Gallimard: Mémoire des Lieux.

Chimènes, Myriam, ed., La Vie musicale sous Vichy (Brussels: Éditions Complexe, 2001).

Cohen, H. Robert, “The Musical World of Dantan jeune: Subtle Distortions and Giants Reduced,” in Bloom, ed., Music in Paris in the Eighteen-Thirties, pp. 135-208.

Cooper, Jeffrey, The Rise of Instrumental Music and Concert Series in Paris, 1828–1871 (Ann Arbor: UMI Research Press, and Epping: Bowker, 1983). From Ph.D. diss. Cornell, 1981.

Coppola, Piero, Dix-sept ans de musique à Paris, 1922–1939 (Lausanne, 1944), rpt. ed. Alain Pâris (Paris and Geneva, 1982).

Cowden, Robert H., Concert and Opera Conductors: a Bibliography of Biographical Materials, ser. Music Reference Collection no. 14  (New York: Greenwood Press, 1987).

Dancla, Charles, Les Compositeurs chefs d'orchestre; réponse à M. Charles Gounod (Paris: M. Chatot, 1873). 7 pp.

Debussy, Claude, Claude Debussy: Lettres 1884–1918, ed. François Lesure (Paris: Hermann, 1980). Eng. transl. Roger Nichols as Debussy Letters (London: Faber and Faber, and Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1987).

—— Monsieur Croche et autres écrits, ed. François Lesure (Paris: Gallimard, 1971; rev. edn. 1987). Eng. transl. Richard Langham Smith as Debussy on Music (New York: A. A. Knopf, 1977; paperback edn. Ithaca, N. Y.: Cornell University Press, 1988).

[Delannoy, François-Jacques], Souvenirs de la vie et des ouvrages de Delannoy (Paris, 1839).

Deldevez, E.-M.-E., Notation de la musique classique, La, comparée à celle dela musique moderne, ou de l'exécution des petites notes en général (Paris, 1867).

—— Principes de la formation des accords d'après le système de la tonalité moderne (Paris, 1868).
     See also Deldevez in C., above.

Di Grazia, Donna M., Concert Societies in Paris and Their Choral Repertories c. 1828-1880, Ph.D. diss. Washington University (St. Louis), 1993. 2 vols.

d'Indy, Vincent, see Indy, Vincent d'.

Donnet, Alexis, Architectonographie des théâtres de Paris, ou, Parallèle historique et critique de ces édifices considérés sous le rapport de l'architecture et de la décoration, enrichi de vingt planches en taille-douce et du plan de Paris, gravés par Orgiazzi (Paris : P. Didot l'aîné, 1821, and subsequent edns.); see “Théâtre du Conservatoire,“ pp. 247-52 and pl. XVII.

Dufourcq, Norbert, La Musique française (Paris: Larousse [1949]; 2nd edn. Paris: A. et J. Picard, 1970).

Dufy, Raoul, Raoul Dufy, text by Alfred Werner, ser. The Library of Great Painters (New York: H. N. Abrams, [1970]).

Dunan, Elisabeth, France: Archives nationales: Inventaire de la série AJ37 (Paris: S.E.V.P.E.N., 1971- ). 

Ellis, Katharine, Music Criticism in Nineteenth-Century France: La Revue et Gazette  musicale de Paris, 1834–80 (Cambridge and New York: Cambridge University Press, 1995).

Fauquet, Joël-Marie, ed., Musique, signes, images: Liber amicorum François Lesure (Geneva: Minkoff: 1988).

—— Sociétés de musique de chambre à Paris de la Restauration à 1870, Les (Paris: Aux amateurs de livres, 1986)

Fischer, Penelope Ann Peterson, Philippe Gaubert (1879-1941): His Life and Contributions as Flutist, Editor, Teacher, Conductor, and Composer, Ph.d. diss., University of Maryland, 1982.

Fétis, F.-J., Biographie universelle des musiciens et bibliographie génèrale de la musique, 8 vols. (1st edn. Brussels: Leroux, 1835-44); 2e éd., entièrement refondue et augmentée de plus de moitié, 8 vols. (Paris: Firmin-Didot, 1861-1866) [with many variant printings]; 2 supplementary vols.: supplément et complément publiés sous la direction de Arthur Pougin (Paris: Firmin Didot, 1878-80). Rpt. Brussels: Culture et Civilization, 1963.

Fulcher, Jane F., French Cultural Politics & Music: from the Dreyfus Affair to the First World War (Oxford and New York: Oxford University Press, 1999)

Galkin, Eliott W., A History of Orchestral Conducting in Theory and Practice (Stuyvesant, New York: Pendragon Press, 1986). See notably “François-Antoine Habeneck,” pp. 469-79.

Gavoty, Bernard, Alfred Cortot (Paris: Buchet/Chastel, 1977).

—— André Cluytens (series Les Grands Interpètes). Photographs by Roger Hauert (Geneva: Éditions René Kister, 1955; Eng. transl. 1956).

—— Roberto Benzi  (series Les Grands Interpètes). Photographs by Roger Hauert (Geneva: Éditions René Kister, 1953).

See also in the same series: Ataulfo Argenta (1956), Alfred Cortot (1953, Eng. transl. 1955), Samson François (1955, Eng. transl. 1956), Carl Schuricht (1955, Eng. transl. 1956), among more than two dozen titles.
Gefen, Gérard, Furtwängler: Une Biographie par le disque (Paris: Pierre Belfond, 1986).

Gendron, Christian, Auguste Tolbecque: luthier et musicien (Niort: Musée de Niort, 1997). Catalogue of an exhibition there, 1997.

Girard, Augustin, and Geneviève Gentil, eds., Les Affaires Culturelles au temps d'André Malraux, 1959-1969: journées d'étude des 30 novembre et 1er décembre 1989 (Paris: Comité d'Histoire du Ministère de la Culture: La Documentation française, 1996).

Glen, Nancy L., A Study of Four Nineteenth-Century Horn Professors [Duvernoy, Domnich, Dauprat, Gallay] at the Paris Conservatory and Their Methods (M.M thesis, University of Northern Colorado, 1996).

Goubault, Christian, Jacques Thibaud (1880-1953): Violoniste français; preface by Yehudi Menuhin, discography by Gérald Drieu (Paris: Honoré Champion, 1988).

Greene, Jr., Grady Joel, Louis François Dauprat: His Life and Works (Ed.D. diss., University of Northern Colorado, 1970).

Guide de la musique, see Musée de la Musique.

Guillon-Laffaille, Fanny, Raoul Dufy: Catalogue raisonné des aquarelles, gouaches et pastels 2 vols. (Paris: L. Carré, 1981, 1982).

——Raoul Dufy: Catalogue raisonné des dessins ([Paris:] Marval, Galerie Fanny Guillon-Lafaille, 1991). 

Gut, Serge, “Die Bedeutung von François Antoine Habeneck für die Verbreitung der deutschen Musik in Frankreich während der ersten Hälfte des 19. Jahrhunders,” in Deutsche Musik im Wegekreuz zwischen Polen und Frankreich: zum Problem musikalischer Wechselbeziehungen im 19. und 20. Jahrhundert, ed. Christoph-Hellmut Mahling and Kristina Pfarr (Tutzing: H. Schneider, 1996), pp. 124-34.

Handy, W. C., Father of the Blues: an Autobiography, ed. Arna Bontemps (New York: Macmillan, 1941; London: Sidgwick and Jackson, 1957; rpt. New York: Collier Books, 1971; New York: Da Capo Press, 1985, 1991).

Harding, James, Saint-Saëns and His Circle (London: Chapman & Hall, 1965).

Hauert, Roger (photographer). See Gavoty, Bernard.

Hegermann-Lindencrone, Lille de, In the Courts of Memory, 1858-1875, from Contemporary Letters (New York: Harper & Brothers, [1912]; rpt. Garden City, N.Y.: Garden City Publishing Co., 1925) Rpt. as In the Courts of Memory: Musical and Social Life during the Second Empire in Paris, from Contemporary Letters (New York: Da Capo Press, 1980).

Holoman, D. Kern, Berlioz (Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1989).

—— “Emergence of the Orchestral Conductor in Paris in the 1830s, The,” in Music in Paris in the Eighteen Thirties / La Musique à Paris dans les années mil huit cent trente, ed. Peter Bloom (Stuyvesant, New York, 1987), pp. 387–430. 

—— “Introduction,” in Berlioz: A Critical Study of Beethoven's Nine Symphonies (Urbana, Illinois: University of Illinois Press, 2000), pp. v-xxii.

—— “Orchestre de Paris,” in Symphony Orchestras of the World: Selected Profiles, ed. Robert R. Craven (Westport, Connecticut: Greenwood Press, 1987), 100–07.

—— “Performing Berlioz,” The Cambridge Companion to Berlioz, ed. Peter Bloom (Cambridge: Cambridge University Press, 2000), pp. 173-93; citing a roundtable, “Conducting Berlioz” (David Cairns, Holoman, Hugh Macdonald, Roger Norrington) transcribed as “Conducting Berlioz,” Berlioz Society Bulletin no. 155 (Spring/Summer 1996), pp. 27-50.

Hondré, Emmanuel, ed., Le Conservatoire de Musique de Paris: regards sur une instituion et son histoire (Paris, 1995). 

Honegger, Geneviève, ed., Charles Munch: un chef d'orchestre dans le siècle (Strasbourg: La Nuée bleue, 1992).

Imbert, Hugues, “Taffanel (Claude-Paul),” Medaillons contemporains (Paris: Fischbacher, 1903), pp. 391-96; after an earlier version in Guide musical, 16/23 July 1893. Approved by Taffanel.

Indy, Vincent d', César Franck (Paris: F. Alcan, 1906). Eng. transl. RosaNewmarch (London: J. Lane, 1909).

Kobler, John, Otto the Magnificent: the Life of Otto Kahn (New York: Charles Scribner's Sons, 1989).

Koury, Daniel J., Orchestral Performance Practices in the Nineteenth Century: Size, Proportions, Seating (Ann Arbor: UMI Research Press, 1986); orig. Ph.D. diss. Boston University, 1981). 

Laffaille, Maurice, Raoul Dufy: Catalogue raisonné de l'œuvre peint, 4 vols. (Geneva: Éditions Motte, 1972-77).

Landon, H. C. Robbins, Haydn: Chronicle and Works, 5 vols. (Bloomington, Indiana: Indiana University Press, 1977).

Landormy, Paul, La Musique française de Franck à Debussy and La Musique française après Debussy ([Paris]: Gallimard, [1943]).

Liébert, Georges, ed., L'Art du chef d'orchestre (Paris: Hachette, 1988). Conducting treatises and related texts of Hector Berlioz, Richard Wagner, Felix Weingartner, Bruno Walter, Charles Munch.

Long, Marceau, et al, Les Grands Arrêts de la jurisprudence administrative, 6th edn. (Paris: Sirey, 1974).

Marti, Stavroula, “Les Grands Concerts parisiens au seuil des années 20,” Revue internationale de musique française, no. 29 (June 1989), 18-27.

Massougnes, Georges de, Hector Berlioz: son œuvre (Paris: S. Richault, ?1869; 2nd edn. 1870; rpt. Calmann-Levy, 1919).

Matz, Mary Jane, The Many Lives of Otto Kahn (New York: Macmillan, 1963; rpt. New York: Pendragon Press, [1984]).

McCutchan, Ann, Marcel Moyse: Voice of the Flute (Portland, Oregon: Amadeus Press, 1994).

Mongrédien, Jean, “Les Premiers Exercices publics d'élèves (1800-15) d'après la presse contemporaine,” in Bongrain, ed., Le Conservatoire de Paris . . . (q. v. above), pp. 15-37.

Morin, Philippe, “Discographie intégrale de Charles Munch,” Le Monde de la musique, 21 November 1988, pp. 123-26.

Musée de la Musique, Paris, Guide, ed. Philippe Blay et al. (Paris: Réunion des Musées Nationaux / Musée de la Musique: 1997). Guide-catalogue of the new museum in the Cité de la Musique, formerly the Musée du Conservatoire. 

Nectoux, Jean-Michel, Gabriel Fauré: Les Voix du clair-obscur (Paris: Flammarion, 1990).

Olivier, Philippe, Charles Munch: Une Biographie par le disque (Paris: Pierre Belfond, 1987).

Pasler, Jann, “Building a Public for Orchestral Music: Les Concerts Colonne,” Le Concert et son public: Mutations de la vie musicale en Europe de 1780 à 1914 (France, Allemagne, Angleterre), ed. Hans Erich Bödeket et al. Paris: Éditions de la Maision des Sciences de l'Homme, 2002), 209–40.

—— “Concert Programs and their Narratives as Emblems of Ideology,” International Journal of Musicology 2 (1993), 249-308.

—— “Ironies of Gender, The, or Virility and Politics in the Music of Augusta Holmès,” Women & Music: A Journal of Gender and Culture 2 (1998), 1–25.

—— Useful Music, Or Why Music Mattered in Third Republic France (Berkeley and Los Angeles: University of California Press, forthcoming)

P[ereyra], M. L., “A propose de Ouverture en Si bémol de Mozart,” Revue de musicologie 18 (1937), p. 55.

Piston, Danièle, ed., “Dossier: Beethoven à Paris,” in Reuve internationale de musique française, no. 22 (February 1987), 7-70. Includes Pistone, “Beethoven et Paris”; Beate Angelika Kraus, “La Pénétration de l'œuvre de Beethoven en France à travers les annonces de la presse musicale”; Charlotte de Lescure, “Les Oeuvres de Beethoven au concert sous la Monarchie de Juillet et le Second Empire”; Stéphane Huchet, “Beethoven et l'iconographie française.”

Prod'homme, J. G., “Music and Musicians in Paris during the First Two Seasons of the War,” Musical Quarterly 4 (1918), 135-60.

Radiciotti, Giuseppe, Gioacchino Rossini: vita documentata, opere ed influenza su l'arte, 3 vols. (Tivoli: Arti grafiche Majella di A. Chicca, 1927-29).

Ricord, Philippe, and Jean Nicolas Demarquay, Les Ambulances de la Presse annexes du Ministère de la Guerre pendant le Siége et sous la Commune 1870-1871. Cet ouvrage est vendu au profit de la caise de la Société de Secours aux Blessés (Paris: Marc & Baillière, 1872).

Rohozinski, Ladislas, Cinquante ans de musique française de 1874 à 1925, 2 vols. (Paris: Librairie de France, 1925); see principally vol. 2.

Samazeuilh, Gustave, Musiciens de mon temps (Paris, 1947).

Schindler, Anton, Beethoven in Paris: Nebst anderen den unsterblichen Tondichter betreffenden Mittheilungen und einem Facsimile von Beethoven’s Handshcrift (Münster: Aschendorff'sche Buchhandlung, 1842).

—— Histoire de la vie et de l’œuvre de Ludwig van Beethoven (Paris: Garnier frères, 1864), notably “Notice sur la Messe Solennel en Ré de L. v. Beethoven (op. 23).”

Schrade, Leo, Beethoven in France: the Growth of an Idea (New Haven: Yale University Press; London: H. Milford, Oxford University Press, 1942).

Seban, Michel, ed., Lieux de spectacle à Paris: abris et édifices (Paris: Picard / Pavillon de l'Arsenal, 1998), catalogue of an exposition at the Pavillon de l'Arsenal, June-September 1998. 

Sequin, Jean-Pierre, “Fernand Oubradous: A Half-Century of Woodwind History,” interview first published in Le Basson No. 6 (March, 1980); transl. Philip Göttling on International Double Reed Society website.

Siohan, Robert, Histoire du public musical (Lausanne: Éditions Rencontre, [1967]).

Snedeker, Jeffrey Leighton, Joseph Meifred's Méthode pour le cor chormatique ou à pistons and Early Valved Horn Performance and Pedagogy in Nineteenth-Century France (Ph.d. diss., University of Wisconsin-Madison, 1991).

Société des Compositeurs de Musique, “Rapport au Ministère de l'Instruction Publique, des Cultes, et des Beaux-Arts; extrait du Journal Officiel du 19 January 1873,” [concerning Prix Cressent]. Copy: BnF Vmc 4293, vol. 1867–68.

Sordet, Dominique, Douze Chefs d'orchestre: Chevillard - Caplet - Gaubert - Rhené Baton - Albert Wolff - Busser - Ruhlmann - Frigara - Paray - Golschmann - Inghelbrecht - Gabriel Pierné. Paris, Fischbacher, 1924.(Paris: Fischbacher, 1924); see “Gaubert,“ pp. 33-36.

Stonequist, Martha, The Musical entente cordiale: 1905-16, Ph.d. diss. University of Colorado, 1972.

Strauss, Richard, Richard Strauss et Romain Rolland: correspondance, fragments de journal, Cahiers Romain Rolland 3 (Paris: Michel, [1951]).

Streletszki, Gérard, Édouard [sic] Marie Ernest Deldevez: chef d'orchestre, compositeur, violoniste (1817-1897), DEA diss., Université de Paris IV (Paris Sorbonne). 1988.

—— Hector Berlioz et Edme-Marie-Ernest Deldevez: formation et insertion dans la société du XIXe siècle (1803-1897) (Contribution à l'histoire sociale de la musique en France), 2 vols. (Heilbronn: Musik-Edition Lucie Galland, 2000).

Taffanel, Paul, “L'Art de diriger,” in Lavignac & La Laurencie II, 4, pp. 2129-34.

Tiersot, Julien, “Souvenirs de cinq années” [1914-18], in Le Ménestrel 1920.

—— “Taffanel (Claude-Paul),” La Grande Encyclopédie (Paris, 1901), 30:867. Approved by Taffanel.

Wagstaff, John, André Messager: A Bio-Bibliography (New York: Greenwood Press, 1991).

Walker, Alan, Franz Liszt, 3 vols. (London: Faber and Faber; New York: Knopf, 1983-97).

Weber, William, Music and the Middle Class: The Social Structure of Concert Life in London, Paris, and Vienna (London: Croom Helm, and New York: Holmes & Meier, 1975). From Ph.D. diss., University of Chicago, 1970.

Weill, Janine, Marguerite Long: une vie fascinante (Paris: Julliard, 1969).

Periodicals consulted:

Le Courrier musical, La France musicale, L'Illustration, Le Ménestrel, Revue musicale, Revue et Gazette musicale